Ada Ke Patut??

Sebenarnya i nak luah kan perasaan or maybe want to share about what i feel when one of my friend has said.."u, cepat-cepat la ada boyfriend. nanti u tau la macam mana sibuknye hidup ni dengan study,kawan-kawan and boyfriend."

ada ke patut dia cakap macam tu?? patut ker? i rasa dia tak perlu la nak cakap macam tu sekali.diri i, hidup i, kawan i, boyfriend i, itu i punya pasal la kan..

orang lain pun study gak, ada kawan-kawan and ada boyfriend tapi ok jek life diorang..takkan la disebabkan dia budak medic dia boleh cakap macam tu?
mungkin la busy kan tapi at least one a week taye khabar pun tak pe la gak.

hish...xpatut betul la..sebenarnya kalau kita dah sakit hati..sume pasal orang itu kita tak suke...ok2 cuba pikir positive sikit kyah oii...
mungkin dia bergurau jek..

selalunya manusia ini tidak suka ditegur.kalau dah kene tegur tu memang tak nak terima lah.makin maki hamun orang yang menegur itu adalah.adat dan juga perangai manusia.tapi tak semestinya kita perlu ikut sifat sebenar manusia yang negative macam tak suke terima kutukan dan teguran..kita perlulah berfikir secara positive.jika teguran itu betul maka perbaikilah diri kita.jika tak..just ignore about it,mudah jek..tapi janganlah selalu anggap semua teguran itu salah, kalau macam itu sampai bila-bila pun kita jadi tak betul.

macam ada kata-kata hikmat ini,tapi dari siapa tah tak ingat la pulak..(banyak kali guna perkataan tak ingat or lupa,patut la selalu jek lupa muscles yang telah dihafal.tak patut..tak patut)
"orang yang memuji dan menyanjung kita adalah sebenarnya musuh kita,tetapi orang yang sering menegur,memarahi dan memaki kita adalah guru kita" lebih kurang la gini bunyinya..(ceh nak ajar orang lain tapi sendiri pun tak comfirm.poodahh!!)

segala yang lahir dari mulut individu itu,perlulah kita alert.mungkin bukan kita yang salah tapi teguran yang diberikan pada orang lain juga boleh dijadikan sebagai pengajaran..

so lepas-lepas ini,kalau ada orang tegur atau cakap sesuatu tentang kita yang kita tak suke,maka 1st sekali try pikir positive dahulu..kalau kita pikir secara positif kita akan dapat yang positif walaupun apa yang orang itu cakapkan salah.kerana kita takkan mulakan pergaduhan atas perkara yang macam ini sekiranya think positive!SO FROM NOW THINK POSITIVE!

No comments:

Post a Comment