dum dam domm bunyi mercun,

yeah !!! nak raya dah mesti lah kena ada mercun kan baru meriah !.. tak kisah la mercun apa pon dari yang mercun bawang, ketupat, bola, rocket, katak dan tah apa-apa lagi la mesti kena ada. baru syokk!! baru lah raya ! tak begitu? hahaha

tetapi lah kan kalau musim raya, mesti ada musim mercun, lagi wajib mesti ada musim jari hampir putus, mata buta, badan luka sana luka sini. bila tanya kenapa? jatuh motor ke masa balik terawih? mata kena bara api ke masa buat bubur lambok? badan luka-luka sebab melecur tolong mak buat kuih raya? haha itu semua bukan lah soalan yang tepat! yang tepat adalah,.. ni jari nak putus, mata nak buta, badan luka-luka nih mesti main mercun ! ni mesti berangan main jadi pakar bom atom atau pakar bom nuclear ! dah tak ada bende lain nak buat. orang buat terawih dia buat mercun. padan muka rasa kan!!!
kenapa aku teremosinal pulak nih...haishhh..



sebenarnya tak salah nak bermain. memang sifat kanank-kanak pon suka bermain. Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya' Ulum ad-Din pon ada menegaskan bahawa kita perlu berikan permainan kepada kanak-kanak.  " Mencegah anak daripada permainan dan memaksanya terus belajar akan mematikan hatinya, menghilangkan kecerdasan dan menyempitkan hidupnya " so tak salah kalau kita belikan mereka permainan. tapi yang penting permainan itu tidak memudaratkan si anak dan juga orang lain. cucu dan isteri Rasulullah iaitu Hussain dan Aisyah juga memiliki patung untuk bermain walaupon Baginda sedar kewujudan patung di dalam rumah boleh menghalang malaikat rahmat masuk ke dalam rumah.

berbalik kepada persoalan mercun, kita boleh nampak sendiri bahawa mercun boleh memudaratkan diri kita bila kita bermain mercun. tapi apa yang menyebabkan mercun boleh memudaratkan orang lain ??
1. aku pernah jumpe seorang budak hyperactive di muar, dia sangat takut pada bunyi mercun sehingga dia terpaksa duduk bawah ketiak mak dia bila tiba bulan puasa nak menjelang ke raya. ini boleh menganggu psikologi budak tersebut.

2. bayangkan lah dekat kawasan rumah korang ada orang tua. orang tua memang confirm ada darah tinggi atau pon sakit jantung. kalau disebabkan mercun ni la yang buat diorang terkejut macam mana? yang sakit darah tinggi boleh dapat stroke, yang sakit jantung boleh kena heart attack dan tak pasal-pasal terus goal.

3. bukan ke malam-malam orang buat solat sunnat.lagi-lagi bulan puasa. bunyi mercun ini boleh menyebabkan mereka hilang tumpuan ketika melakukan ibadah.

hah !! perkara ini semua kan boleh dikelaskan sebagai mengangu ketenteraman di kejiranan. Rasulullah SAW bersabda: barang siapa beriman kepada ALLAH dan hari akhirat, maka janganlah menyakiti jirannya " HR Bukhari.




sebenarnya dulu aku pon suka jugak tengok orang main mercun. bising-bising time nak raya ni syok apa. sebab aku nak main tapi takut. hehehe... paling suke kalau ada mercun bunga api. masa duduk kolej kat kampung baru selalu nampak mercun bunga api ni kat klcc. cantik... tapi kalau kita main dekat kawasan kejiranan ini mungkin tak patot kut. sebab kita kena la consider jiran-jiran kita jugak. lagi-lagi time bulan puasa dan ada orang tua. jiran aku sakit ari tu masuk hospital kesian dia harap dia tak terkesan lah dengan bunyi-bunyi mercun ini semua. budak-budak kalau nak main mercun mestilah ada orang dewasa. lebih baik tak payah main langsung. sebab telah menjadi prinsip dalam Islam bahawa sebarang pahala yang boleh memudaratkan atau mendatangkan bahaya kepada diri sendiri dan orang lain adalah satu dosa serta diharamkan.

jadi fikir-fikirkan lah..aku pon dok fikir nak main ke tak mercun ni. ( padahal tengok jek )

rujukan dari ruangan Agama, berita harian 16 ogos 2011, hasil tulisan Muhammad Asyraf; juara Imam Muda.
wallahualam

1 comment:

  1. wargh..ngeri siut tgk tgn orh tu..cm alien workshop

    ReplyDelete