first time

alhamdulillah...hari ini 24 Ramdan 1432 merupakan hari pertama aku buat kuih raya sepenuhnya. dari menimbang semua bahan-bahan untuk buat biskut sehingga lah kepada membakar dan mengisi biskut-biskut itu semua dalam bekas. hahaha..puas hati gilerrr !!!

hari ini aku buat kuih bersama-sama dengan akak aku, irun dan 3 orang lagi anak sedara aku.syok !!! sambil buat sambil borak; sambil mengentel tepung dan inti tart nenas,sambil buat lawak. terkekeh-kekeh la gelak, sambil bosan-bosan melayan blues masa menyiapkan biskut-biskut tu sambil cerita-cerita. hehe...

mula-mula seronok habis lah. lama-lama bosan. satu badan la sakit. mana taknya dari pukul 7 pagi sampai ke pukul 4 petang baru stop ooo... cuba kira berapa jam tu? lebih kurang dalam 9 jam la. tapi apa pon tetap puas sebab kitaorang berjaya menyiapkan 4 jenis biskut. sepatut nya malam ni nak buat biskut conflakes dan blueberry cheese cake. tapi disebabkan terlalu-lalu penat tak jadi lah...

paling best la akak aku memberikan 100% kepercayaan kepada aku untuk menyukat semua bahan-bahan membuat biskut dan mengulinya sekali.kira semua biskut-biskut raya kat rumah aku nanti adalah air tangan aku lah...fuhh rugi siapa yang jual mahal tak nak makan.

tapi paling tak seronok hari ini adalah setiap kali siap pembakaran pertama untuk biskut aku lah yang kena rasa. sedap tak? itu lah soalan yang ditanya. aku pon jadi serba salah nak jawab. kalau kata tak sedap kan nanti kecewa, kalau kata sedap kang nanti terliur sebab diorang puasa aku tak puasa. hahaha...tapi syok la..sambil isi dalam balang sambil tu lah aku makan. kira satu untuk balang satu untuk aku, satu untuk balang dua untuk aku. hahaha..

tapi masa buka la paling best, pukul 7.05 malam kitaorang dah siap hidang makanan dan minuman atas meja. lepas tu semua duduk keliling meja. padahal ada 20 minit lagi nak berbuka tapi semua dok menghadap makanan atas meja. alasannya bukan nak menatap makanan tapi nak dengar orang mengaji kat radio. hahaha padahal memang dah tak sabar giler nak makan. termasuk lah aku yang tak puasa nih..hahaha... nanti aku upload gambo ea.. gambar biskut chip choc, sugi brunei, tart nenas dan dahlia... hehehe.. nak tido penat..esok kena buat lagi 3 biskut lagi..hehe.. tapi sebelum tido nak makan puding dulu. my favourite tuh !!! 

No comments:

Post a Comment