hi.come back.

assalamualaikum. hi. lama sudah tak menulis kat blog. sebenarnya banyak benda yang nak diceritakan tapi nak buka blog dan menaip agak memerlukan masa. jadi disebabkan masa lebih diutamakan kepada perkara-perkara lain jadi dah lama la tak buka dan buat post baru.

so hari ini adalah hari yang sangat pelik. sebab first time dalam hidup pada weekdays kitaorang takde kelas. so masa lebih diisi dengan tidur, pergi tasik titiwangsa untuk bersenam, tidur, tengok movie, dinner kat belakang istana budaya dan akhirnya dapat la cari masa untuk menaip post baru di my selipar.

dalam masa 2 minggu lepas ada banyak perkara yang berlaku. assignment berlambak-lambak yang nak kena submit cepat, midsem examination, dan ada satu lagi perkara yang membuatkan hati saya tak keruan, tak tenang dan muka bertambah ketat. haha... benda apa tu tak boleh cakap la.

apa pon. yang terjadi masa itu, saya cukup bersyukur kerana ada kawan-kawan yang supportive. walaupon saya tak ceritakan perkara yang membuatkan saya hidup dalam ketakutan dan kerisauan, tetapi diorang la yang banyak buat saya gelak, buat saya lupa hal yang berlaku, buat saya lari jauh jauh..sangat-sangat jauh daripada perkara tersebut. saya betul-betul menghargai layanan mereka pada saya. walaopon kadang-kadang saya ni sengal dan otak masuk air teh tarik (sebab selalu sangat minum teh tarik) mereka tetap layan jugak. haha..thank you zafirah dan nazurah. i love both of you as you are.

selain diorang thanks jugak pada kak diyana yang kerap kali tanya perkembangan saya. setiap kali makan malam je, setiap kali tu jugak la dia tanya. pada sarah gak,, thanks sebab sudi dengar cerita saya. haha.. rindu la kat kamu. balik la cepat.

selepas apa yang berlaku, saya rasa saya semakin matang. matang bukan la dari segi perangai. (perangai loglak memang tak leh nak buang) tetapi matang dari segi mengawal emosi, mengawal perasaan.(perasaan dan emosi tu benda samakan?haha..) bayangkan lah ada satu peristiwa yang membuatkan kita hidup dalam kerisauan, pada masa yang sama kita perlu memenuhi tuntutan sebagai pelajar. kena datang kelas, buat assignment, exam, bla bla bla...dan bla bla paling tak boleh nak tahan daripada fikir yang bukan-bukan terutama bila berada dalam kelas surgical dan kelas geriatric. aduh masa itu memang rasa nak berlari balik je pergi sungai buloh. tetapi alhamdulillah saya boleh control.

tetapi kenapa tak boleh fokus dalam 2 kelas ni? hahh.. sebab dua kelas ni berkaitan dengan perkara yang berlaku dalam hidup saya. susah jugak belajar dalam bidang kesihatan ini.sebab apabila berlaku sesuatu perkara yang berkaitan dengan kesihatan saya dapat tahu apa komplikasi yang bakal berlaku. bila fikirkan kemungkinan-kemungkinan ni la yang membuatkan hari makin gundah..

orait.berhenti cerita pasal perkara itu dan terus pada perkara seterusnya. perkara yang saya paling susah nak buat ialah berlagak macam takde apa-apa yang berlaku. padahal dalam dada, jantung berdegup kencang, nadi laju semacam jek. tetapi apa yang saya tak sangka ialah saya boleh gelak ketawa, menyakat orang lain dan buat perkara biasa yang saya selalu buat. kutip duit kelas, makan (tak selera makan sebenarnya tapi bila dah suap tetiba rasa tak boleh lepaskan pinggan lak..haha..), bla bla bla.

bagi saya apa pon masalah, apapon perkara yang hadir dalam hidup kita, kita mesti meneruskan hidup seperti biasa. jika kita keluar daripada rutin kita, taknak makan minum, tak pergi kelas, tak bercampur dengan kawan-kawan dan sebagainya. mungkin ini boleh dianggap yang kita ini tak redha dengan apa yang berlaku. ibaratkan kita merajuk dengan ALLAH la. terus kita taknak buat rutin kita.

tetapi sebenarnya jika kita meneruskan hidup seperti biasa, kita akan bertambah kuat. kita tambah yakin yang kita hanya boleh berharap pada-NYA.

sekuat-kuat iman ialah apabila kita hanya bergantung harap pada ALLAH. selemah-lemah iman adalah apabila kita bergantung selain daripada-NYA. memang susah nak buat tetapi usaha. mungkin kita boleh ceritakan masalah kita pada seorang dua tetapi taklah cerita secara keseluruhan.

insyallah jika kita tak cuba macam mana nak tahu yang kita ni mampu ke tak. belajar untuk kuatkan iman. baru lah berbaloi dengan ujian yang ALLAH bagi. DIA datangkan ujian pon untuk kita belajar, untuk kita kuatkan iman kita sedikit demi sedikit.

insyallah, wallahualam.




No comments:

Post a Comment