pesanan dalam khutbah terakhir di bulan Syaaban

orait! seperti mana yang dijanjikan hari ini aku nak sambung cerita pasal semalam.cerita ke? kira informasi la pasal bulan Ramadhan.tajuk ini dipilih sebab hari ini aku nak hadiahkan korang semua dengan sebuah hadith Rasulullah SAW.
 

pada  jumaat akhir Syaaban Rasulullah pernah berpesan dalam khutbah jumaat, tapi tak tahu la tahun berapa hijrah. pesanan ini dinyatakan oleh Salman al-Farisi. Baginda SAW bersabda: '' Wahai manusia, kalian telah dinaungi bulan yang agung, bulan penuh berkat, bulan yang di dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. ALLAH telah menjadikan puasa pada bulan itu sebagai suatu kewajipan an solat malamnya sebagai sunnah. siapa sahaja yang bertaqarrub di dalamnya dengan sebuah kebajikan, ia seperti melaksanakan kewajipan pada bulan yang lain. siapa sahaja yang melaksanakan satu kewajipan di dalamnya, ia seperti melaksanakan 70 kewajipan pada bulan yang lainnya. Ramadhan adalah bulan sabar; sabar pahalanya adalah syurga. ia juga bulan penglipur lara dan ditambahnya rezeki seorang Mukmin. siapa sahaja yang memberikan makanan untuk berbuka kepada orang berpuasa, ia akan diampuni dosa-dosanya dan dibebaskan lehernya dari api neraka. ia akan mendapatkan pahala orang itu, tanpa mengurangi pahalanya sedikit pon. sahabat berkata: kami tidak memiliki sesuatu untuk memberi makan orang berpuasa. Rasulullah SAW menjawab: ALLAH akan memberikan pahala kepada orang yang memberi makan untuk orang yang berbuka puasa meskipun dia hanya memberi sebutir kurma, seteguk air minum atau setelapak susu. Ramadhan adalah bulan yang awalnya rahmah, pertengahannya maghrifah, dan akhirnya adalah pembebasan dari api neraka.'' HR Ibn Khuzaimah dalam sahih Ibn Khuzaimah dan al-Baihaqi dalam Syu'ab al-Iman.


panjang sungguh hadith ini. selalu baca potongan-potongannya tapi hari ini dapat la kita baca mungkin la keseluruhannya..Alhamdulillah. jadi tak kisah la isnin atau selasa ini kita mula puasa tapi harap-harap kita semua dapat mengerjakan ibadah puasa dengan iman dan ikhlas kepada ALLAH. banyak ganjarannya. Rasullulah cakap puasa dalam bulan Ramadhan itu adalah suatu kewajipan. melakukan suatu kewajipan dalam bulan Ramadhan umpama melaksanakan 70 kewajipan pada bulan lain. bayangkan kita puasa selama 29 atau 30 hari dalam bulan Ramadhan. sehari puasa dalam bulan Ramadhan = 70 kewajiban dalam bulan lain. 29 @ 30 hari puasa dalam bulan Ramadhan = 2030 @ 2100 kewajipan dalam bulan lain..fuhhh..Masyallah..


selalunya kita hanya tahu masuk ke bulan Ramadhan kita wajib tahu.kalu tak puasa berdosa.kalau uzur,musafir atau sebab-sebab tertentu kena ganti. tanpa kita tahu ganjaran disebalik ibadah yang kita lakukan itu. so sekarang ini kita semua dah tahu jadi lakukan lah dengan iman dan ikhlas kepada ALLAH. semoga kita semua dilimpahkan rahmat,berkat, dan keampunan daripadaNYA. insyallah.




dan ini aku sertakan niat puasa di bulan Ramadhan secara keseluruhan, setiap malam dan doa berbuka puasa. manalah tahu ada yang terlupa sebab aku pon ingat-ingat lupa..hehe..



No comments:

Post a Comment