TIDUR SIANG SEJENAK SEBAGAI SIMPANAN


Salam.

Saya telah buat dua new post sempena malam-malam terkahir ramadhan. Kali ni saya nak berkongsi mengenai bagaimana nak mudah bangun di waktu sepertiga malam supaya kita dapat melakukan qiyam. Rahsia Rasulullah s.a.w adalah dengan tidur siang sejenak menjelang waktu zohor. 

Tidur sejenak ini adalah sebagai simpanan. Ialah kita telah penat bekerja pada waktu siang, jadi kita ambil masa dalam 15-20 minit sebelum waktu zohor untuk tidur sebentar. Agar selepas itu kita akan kembali segar dan bertenaga untuk menjalankan aktiviti pada sebelah petang dan malam.


Perkara ini telah saya praktikkan semasa bulan ramadhan pada kali ini. Alhamdulillah menjadi. Tetapi saya tidur dalam 30-45 minit la. Kadang kala nak dekat sejam. Penat kemas rumah. Selepas tidur dalam pukul satu petang tu saya mandi dan usai je mandi terus azan zohor berkumandang. Jadi saya terus melakukan solat zohor dan apa-apa yang patut. Ternyata, sewaktu sebelum tidur badan terasa dsangat tidak bermaya. Alhamdulillah selepas tidur, mandi dan melakukan sedikit senaman (solat zohor), saya dah kembali bertenaga. Rasa macam baru je lepas sahur. Haha..


Terdapat hadis yang meriwayatkan tentang tidur siang sebentar, oleh itu Jumhur Ulama (Majoriti) mengatakan hukum tidur siang sebentar ini adalah Sunat. Antara dalil mereka ialah hadis Nabi SAW:
 قِيلُوا فَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَا تَقِيلُ
MAFHUMNYA: “Berqailulahlah kamu semua, kerana sesungguhnya syaitan tidak berqailulah.”(Abu Nu’aim di dalam al-Tibb)   


So boleh amalkan la ea

p/s: Masa berbuka makan la ala kadar sahaja. Jika makan sampai perut penuh, paham-paham je la. Mesti mata rasa berat badan rasa letih.

Rujukan:
1. Dr. Adi Hashman, 2012. Sunat Tidur Siang Sejenak. Mengapa Rasulullah tidak pernah sakit.PTS Millenia Sdn. Bhd.
2. QAILULAH : Tidur Yang Berpahala, 30 Julai 2013. Zulkbo ...nak juga menulis blog.

No comments:

Post a Comment