tabik la kat korang!

tabik kat sapa la pulak nih? ada polis ka? hehe... sebenarnya ahad lepas jiran aku yang umur dia baru 20 tahun dah pun melangsungkan perkhawinan dia dengan seorang jejaka yang berumur..mmm dengar cerita 27 tahun..tah la..dengar cerita jek nih!.. hehe..

dulu kalau ada orang kawin masa muda aku rasa macam tak percaya..ada pulak zaman sekarang orang kawin awal ea..selalu zaman sekarang org kawin nak dekat 30..umur 27 baru nak kawin kira standard la tuh..tapi sekarang dah jadi macam dulu-dulu pulak.. orang kawin seawal 18 tahun..lagi muda dari tu pon ada kut..

sekarang kalau kawin awal... orang mesti kata.. "dah gatal sangat lah tuh!  kawin jek pikir..belajar tah ke mana.. masa depan tah ke mana.." hehe..aku pon pernah sependapat macam nih.. tapi selepas berdiskusi dengan Harith ( coursemate ) baru terbuka sikit mata hati aku yang selama ni sememang nye dah terbuka tapi bukak kecik je la..sekarang dah besar sikit kut..haha..poyo!


                                                  gambar masa kenduri kawin semalam...


Harith cakap elok kawin muda ni..sebab hindarkan maksiat, zina , anak luar nikah, buang bayi... dan lain-lain.. memang la susah kawin muda lagi-lagi kawin masa belajar tapi kalau niat sebab nak hindarkan maksiat insyallah..ALLAH akan tolong.. segala kesusahan Allah tetap akan bantu diorang.. ada la hikmah yang ALLAH akan bagi..ni apa yang Harith cakap lah...

so sekarang ni kalau dengar sesiapa kawin muda, aku dah tak kisah dah. tak kira belajar ke tak belajar ke aku dah tak kisah..malah tumpang gembira sekali..sebab diorang ni dapat kurang kan maksiat.. mmm..so lepas ni kalau ada kawan-kawan atau kenalan yang kawin awal kita kena la support diorang..jaangan dok nak kutuk or cakap yang bukan-bukan.. rezeki kita bukan ditangan orang lain tapi di tangan ALLAH..macam tu la jugak jodoh dan ajal.. kita terima apa yang DIA beri dengan penuh kesyukuran kerana DIA lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita.. masa depan adalah perkara ghaib jadi serahkan pada-Nya bukan kepada isu kawin awal... sebab ada orang kata kawin awal pastu tak keje or tak belajar, tak de masa hadapan..sapa cakap??? itu semua kerja ALLAH.. tapi kalau dah kawin tu kena la keje..takkan nak makan pasir or tunggu emas turun macam hujan! itu tak de sapa pon nak tolong!.. usaha insyallah ada imbuhannya..

No comments:

Post a Comment